Hejsan!

Jaha, här är då min blogg. Jag är nästan 20 år, för fan. Jag har svårt att svälja det eftersom jag älskar att vara barnslig. Jag har tyvärr en massa åsikter om allt och alla och vill nödvändigtvis ge en massa tips, vilket folk runtikring mig hatar. Därför tar jag mina åsikter hit! Haha..

måndag 23 juni 2008

<3 Chai-latte <3

Ingenting slår en kopp Chai på morgonen. Igår lärde jag mig att Chai faktiskt betyder Te på Hindi och innan så visste jag att latte betyder mjölk, för den som undrar.

Hur gör man då en kopp gott Chai-te? Grejen är att det finns ett så stort spektrum av vad som räknas som Chai - allt ifrån de blaskiga Chai-latte varianterna som säljs på olika caféer till yogi-te och twinings variant. Det som man kan köpa på caféer smakar ungefär som kaksmet med lite för mycket smält smör. Det är gott i början, men blir fruktansvärt mäktigt efter ett tag. Jag har inte mycket till övers för Twinings version som smakar för mycket svart te enligt mig. Bäst tycker jag att Yogi-te är. Vad jag vet finns det tre versioner av Yogi-te att välja mellan, green, black och sweet. Green innehåller grönt te, black innehåller svart och sweet innehåller bara kryddor. Det är sweet som är min absoluta favorit. Att den bara innehåller kryddor betyder också att man inte får den beska bismaken som svart te ger, inte heller får man koffeinet och missfärgade tänder.

Vill man kan man göra teet själv av egna kryddor. Då kan man välja och vraka mellan dessa och utesluta dem man inte tycker verkar bra. (Tips! Du kan också testa att göra dig en krydd-latte med bara någon av dessa kryddor eller kombinera ett par. Testa speciellt kardemumma för sig själv!)


Chai-latte

Kardemumma
Kanel
Ingefära
Kryddnejlika
Svartpeppar
Anis (smakar lakrits)
Fänkål (smakar lakrits)
Lakritsrot

Sjud i vatten och häll över i ett högt glas. Lägg i socker efter behag och skumma mjölk - helst soyamjölk enligt indisk tradition - och häll över. Om man inte har en mjölkskummare så vispar man bara upp mjölken i en kastrull under upphettning - låt det inte koka, bara sjuda! Strö lite socker/kanel/kardemumma över. Testa dig fram till din favoritkopp!

Inga kommentarer: