Hejsan!

Jaha, här är då min blogg. Jag är nästan 20 år, för fan. Jag har svårt att svälja det eftersom jag älskar att vara barnslig. Jag har tyvärr en massa åsikter om allt och alla och vill nödvändigtvis ge en massa tips, vilket folk runtikring mig hatar. Därför tar jag mina åsikter hit! Haha..

torsdag 12 februari 2009

Mjölk

Mjölk är ett helvete. Jag baktalar hela svenska sjukvården, men håller med de flesta andra länder, där man inte använder mjölk som vi gör i Sverige.


Inget nyttigt i mjölk
Det finns inget nyttigt med mjölk alls. Sjukvård och barnomsorg försöker slå i oss att barn "behöver" mjölk för att skelettet och tänderna ska kunna växa som de ska, men det finns mycket bättre sätt att införskaffa kalcium än via mjölk. Kroppen tar upp kalcium och järn bättre och lättare via kål, broccoli och soyabönor (för att citera insändaren Johan Lundin i Aftonbladets debattsidor onsdagen den 11 februari). Plus att jag som mjölkallergiker får i mig all kalcium jag behöver från soyamjölk och solhavre som dessutom innehåller tillskott av det.

Faror
I andra länder konsumeras inte alls lika mycket mjölk som här i Sverige. Stora undersökningar har gjort som pekar på att bröstcancer kan bero på en konsumtion av mjölk. Människor med mjölkallergi löper risk att få magcancer, vilket märks på hur magen reagerar när du får mjölk i dig. Det är inte naturligt. Du får ett högt kolesterolvärde av mjölk och du får i dig mättat fett. Jag skulle dessutom vilja påstå att mjölk är den största orsaken till hudproblem i Sverige. Alla ni som har problem med finnar, utslag och eksem: testa att vara mjölkfria i en månad bara och titta om dina problem blir bättre!

Onaturligt
Komjölk är till för kalvar. Det har aldrig varit meningen att människor ska dricka den och det är inte naturligt. Människan är det enda djuret som dricker andra djurs mjölk och som dricker mjölk i vuxen ålder. Små barn ska dricka mammas mjölk, men sedan försvinner enzymet i tarmarna som ska ta hand om laktosen, förutom hos oss som dricker mjölk på daglig bas, där vi tvingar enzymet att blir kvar onaturligt, hos de flesta. Men komjölk är fortfarande en produkt som kroppen inte kan ta hand om ordentligt och det resulterar i finnar, även hos dem som inte känner av magproblem.

Ersättning/Lösning
Det finns jättemycket bra produkter som ersätter mjölken: Soyaglass (som jag tycker är godare än vanlig glass, iaf om man vänjer sig vid smaken), vegetabiliska margariner (becel till exempel), grädde gjord på soya (funkar jättebra om den bara vore lite billigare) och soyamjölk och havremjölk (som går jättebra att ha i kaffe och te och superbra att baka med), soygurt (som alldeles utmärkt ersätter vanlig yogurt, och den blir godare ju mer de utvecklar produkten). Givetvis går det aldrig att imitera en kopp varm mjölk eller smält ost. Osten har de kommit en bit med och jag förutspår en ljus framtid. Om man vill ha en kopp varm mjölk kan man ta laktosfri, det är iaf lite bättre.

Jag tycker: låt magen och huden vila ett tag. Bli lite mer naturlig. Man kan äta lite mjölkprodukter då och då, men inte hela tiden. Mjölkproduktionen är subventionerad och kostar multum med skattepengar varje år. Dessutom hjälper vi miljön om kossorna blir färre och fiser mindre aka släpper ut mindre koldioxid.

Inga kommentarer: