Hejsan!

Jaha, här är då min blogg. Jag är nästan 20 år, för fan. Jag har svårt att svälja det eftersom jag älskar att vara barnslig. Jag har tyvärr en massa åsikter om allt och alla och vill nödvändigtvis ge en massa tips, vilket folk runtikring mig hatar. Därför tar jag mina åsikter hit! Haha..

torsdag 16 oktober 2008

Käkkirurgi?

Jag har upptäckt ett behov hos mig att skriva dagbok. Det känns jätteskönt att denna finns så att man faktiskt kan göra det. Nu kan man ju inte skriva sina innersta tankar på en plats som denna (vilket många ändå tenderar att göra, men har jag nåt att säga till nån vill jag säga det rakt ut och inte fesvela och häva ur mig känslorna på en blogg, man vet ju aldrig vem som läser den) men eftersom jag har så oerhört många ord jag behöver häva ur mig per dag för att inte bli galen så kan det vara bra att lufta några av dem här. Och visst finns det ord.

Idag var jag till Falun Lasarett på käkkirurgiska kliniken. Där fick jag ytterligare nya (men denna gång raka) bud. Genom åren med detta underbett har jag fått höra så oerhört mycket skitsnack. "Du kommer inte tugga riktigt." "Du kommer att få huvudvärk" "Du kommer att se konstig ut" "Dina leder kommer att gå av" och så vidare och så vidare. Sedan när man sagt okej, jag gör det väl då och börja komma upp till högre läkare som vet vad de pratar om får man helt nya bud. Kirurgen blev snarast chockad över att någon sagt att mina leder skulle gå av, och det visade sig att den här operationen skulle för mig endast innebära strikt kosmetiska förbättringar. Men operationen innebär en risk. Den tar 3-6 timmar och jag kan inte gå därifrån samma dag (som en viss tandläkare informerade mig om) och jag kommer tappa känseln i över en månad och inte få tillbaka den helt föränn efter ett halvår. Jag kommer dregla och mitt huvud kommer vara svullet som en fotboll och jag kommer ha en slang ner i halsen så att jag kan andas. Jag vet inte om jag verkligen kan säga att jag tycker att det är värt det. Speciellt när resultatet är så osäkert. Jag fick se en bild på hur jag eventuellt skulle se ut efter en operation och jag måste säga att det inte var smikrande. Jag såg ut ungefär som en anka med överbett. Min haka blev helt i oproportion till näsan. Tråkigt värre. Självklart kan inte en databild visa mig hur jag med 100% säkerthet ser ut efter en operation. Chansen är att det inte alls blir så. Men grejen är att jag faktiskt tycker om hur jag ser ut nu. Skulle jag göra denna operation så var det ju inte som att jag ville ha en plastikoperation. Hela grejen gick ju ut på att jag fått höra att jag kommer få problem i framtiden om jag inte gör den. Och kirurgen berättade att det faktiskt kan bli precis tvärtom i värsta fall. Dessutom måste man ha i åtanke att man kan tappa känseln i hakan, att tandrötterna kan bli förstörda så att tänderna dör, att jag kan få infektioner under operationen som förstör mitt ansikte (även om chansen är liten så finns den) och det värsta; att jag kanske kommer se konstig ut och inte känna igen mig och gilla det jag ser i spegeln. Alltså finns det inget medicinskt själ att göra den. Finns det något kosmetiskt? Jag vet inte. Just nu känns det inte så. Fördelarna överväger faktiskt inte riskerna.

Inga kommentarer: