Hejsan!

Jaha, här är då min blogg. Jag är nästan 20 år, för fan. Jag har svårt att svälja det eftersom jag älskar att vara barnslig. Jag har tyvärr en massa åsikter om allt och alla och vill nödvändigtvis ge en massa tips, vilket folk runtikring mig hatar. Därför tar jag mina åsikter hit! Haha..

onsdag 21 januari 2009

Children

Lyssna och när ni läst klart, kommentera gärna om ni har en relation till den här låten.

Jag laddade nyss hem Absolute Dance 2008 och insåg att en av låtarna på skivan (Dave Darell's Children) väckte oanade minnen hos mig. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera, men jag hade hört den förut och kunde inte förklara det. Av någon anledning var den så vacker att jag började gråta. Men var hade jag hört den förr? På en reklam? Grejen var bara den att känslan satt så mycket djupare inom mig än så. Jag började youtuba den och insåg att "min" version inte var den som folk på youtube sa var Dave Darells och plötsligt gav Wikipedia mig insikten att den är betydligt äldre än Absolute Dance 2008... Den härrör ända från 1994 och är gjord av Dj:n Robert Miles som skrev den som en reaktion på fotografier på barn i krig som hans pappa tagit med hem från Jugoslavien och även i ett försök att lugna ner rave-are i slutet på ett Dj-set för att minska risken för dödliga bilolyckor när de skulle åka hem. Den är en av de banbrytande verken inom Dream House, en genre som har melodier skrivna för att väcka känslor.


Jag hittade inte den version jag först lyssnade på, men detta är Robert Miles "Children (Dream version)" som är en av de mer kända versionerna.

Jag vet inte om Robert Miles själv visste hur kraftfull den här låten skulle bli. Den väcker oerhörda känslor inom en. Man vet inte riktigt hur man ska förklara dem. Om man blir lycklig eller ledsen. Jag blir i alla fall berörd i djupet av min själ. Om jag vore gravid och hade det avgörande beslutet att låta en människa leva eller dö, skulle den här låten få mig att välja bort alternativet abort. Den har en oerhörd inverkan på många, har jag insett. Väcker barndomsminnen hos människor. Det är ett mästerverk.

Jag vet fortfarande inte var detta minne kommer ifrån, och vad det är för känslor som kommer upp inom mig. Men jag vet att låten berör mig på något sätt.

1 kommentar:

Linnea sa...

Det du skriver är så sant. Det är sjukt starkt och det ÄR ett mästerverk!